14 Ağustos 2012 Salı

Engelli Bireylere Diş Fırçalama Becerisinin Kazandırılması


Basamaklar;
1. Fırçayı sapından tutar.
2. Macunu kapağını tutar.
3. Fırçanın tüylü kısmına bir miktar macun sıkar.
4. Fırçayı ıslatır.
5. Fırçayı dişlerine götürür.
6. Fırçayı dişlerinin üzerinde yukarıdan aşağıya–aşağıdan yukarıya doğru hareket ettirir.
7. Fırçayı dişlerinin iç kısmında yukarıdan aşağıya doğru hareket ettirir.
8. Avcuyla ağzına su alır.
9. Ağzını su ile çalkalar.
10. Musluğu kapatır.

Görüldüğü üzere ev ya da okulda bireye diş ve ağız bakımını öğretirken beceriler basamaklandırılmış şekilde öğretilebilir. Her bir hareket bireye açıklanarak ve gösterilerek  bireyden bunu yapması istenir (Yap-göster-söyle). Böylece öğretilenler davranışa dönüştürülerek kalıcı hale getirilebilir.

Engel çeşitleri çok olduğu ve kişiden kişiye farklılık gösterdiği için verilecek eğitimde, ailenin veya bakıcının, farklı alanlardaki (diş hekimi, psikolog, özel eğitimci gibi) uzmanlardan yardım alınması yararlı olacaktır. Eğer kişi motor, mental veya gelişim geriliği nedeniyle, eğitime cevap vermiyor ve diş ve ağız bakımını yapamıyorsa, bakımı düzenli olarak ebeveynleri veya engellilikle ilgili diş hekimleri yapmalıdırlar. Diş hekimine başvuran engelli bireyin, ağız ve diş sorunları çeşitli olabilir. Yanı sıra kişisel, psikolojik ve duygusal farklılıkları da olacaktır. Bu nedenlerle; bireyin engel çeşidi, kişiliği, duygusal ve psikolojik durumu ve hastalığı göz önüne alınarak, uygulanacak tedavi ve yaklaşım tarzı belirlenmelidir. Tedavi ve yaklaşım tarzı belirlenirken, diş hekimi, ilgili diğer uzmanlar, aile ve engelli birey işbirliği yaparak tedaviye geçilmesi başarıyı arttıracaktır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder